Tokyo Nights
Life In Tokyo - Neil Stalnaker
Friday, October 13, 2006
"When I met Lyle Mays, right off the bat we had an incredible rapport," says Metheny. "I had a little momentum going after winning a few jazz magazine polls as 'talent deserving wider recognition' and the previous records I'd made were well received. When I started the band, I was able to pay Lyle $30 a night, and Danny Gottlieb and Mark Egan $25 each. We were earning between $100 and $400 a night. I took the money that I'd saved from working with Gary and from when I had a paper route as a kid and bought a van and Lyle's polyphonic Oberheim synthesizer."

Metheny and company began to tour in May of 1977. They criss-crossed the country in the van taking every gig that came in. Metheny remembers one week when they played in Seattle on a Thursday, Dallas on Sunday, and Quebec City on Tuesday and took filler gigs at points in between. With few breaks, Metheny essentially stayed on tour in the United States and abroad until 1992. "I want to let young people who read this know that I still believe that anyone who has something really strong musically and is willing to go out and play hundreds of gigs for little or no bread has a very good chance of developing an audience on their own terms. I meet a lot of jazz guys who are sitting around waiting for the phone to ring. It didn't work back in the 1970s, and I don't think it works now. You have to get out there to make something happen."


Pat Metheny

Berklee Today
Vol 16, Number 1:
Summer 2004 Issue
Pat Metheny: No Boundaries
by Mark Small

(Japanese)
「ライル・メイズと会った時は、それはもう意気投合だったよ。最初からね。」とメセニー氏。「いくつかのジャズ誌に、“もっと幅広く認知されるべき才能” なんて取り上げられたり、最新のアルバムも好意的に受け入れられたし、あの頃にはちょっとした勢いがあった。バンドを結成した時は、ライルに一晩30ド ル、ダニー・ゴットリーブとマーク・イーガンにはそれぞれ25ドル払っていた。一晩の稼ぎは、100ドルから400ドルくらい。ゲイリー(・バートン)と 一緒に仕事をして貯めたお金と、子供の時に新聞配達をして貯めたお金で、バンを一台とライルのオーバーハイム製ポリフォニック(多音)シンセを買ったん だ。」

メセニーとその仲間らは、1977年の5月にツアーを始めた。バンに乗って全米を縦横断飛び回り、演らせてくれる所にはどこへでも行った。メセニーによる と、ある週などは、木曜にシアトル、日曜にダラス、火曜にはカナダのケベック、その合間合間に途中の場所で演奏する、ということもあったという。何度か休 みは取ったものの、1992年に至るまで、メセニーは基本的には常に国内外にてツアーに出ていた。「これを読む若い人達に知ってもらいたいのだが、僕は今 でも、音楽性において強い何かを持っていて、なおかつ何百本ものライブを少量のギャラもしくはノーギャラでこなすのを厭わないミュージシャン達には、固定 ファンがついてくる可能性が十分あると信じている。(仕事の依頼の)電話がかかって来るのをただ座って待つだけというジャズの連中にたくさん会うが、70 年代にはそれでは何も起こらなかったし、今でもそれは同じだと思う。何かことを起こすには、まず外へ出なくてはね。」

パット・メセニー